WingChunKuenWritingWing Chun Kung Fu

Wing Chun er en praktisk, direkte og smart selvforsvarsstil som passer for alle. Siden Wing Chun ikke baserer seg på styrke, trenger man ikke være stor og sterk for å nå et høyt nivå. Formålet med Wing Chun er å bruke minst mulig energi for å bekjempe noen som er større og sterkere enn deg selv. Wing Chun er en stil du kan fortsette og trene og ta i bruk når du blir eldre, slik som vår 90 år gamle Stormester Ip Chun er et godt eksempel på. Dersom man har en god lærer, praktiserer på riktig måte og følger prinsippene og filosofien, gjør kampkunsten deg sunn og frisk i kropp og sinn, og du pådrar deg ikke skader.

Historikk

Legenden sier at Wing Chun ble utviklet for 400 år siden av en buddhistisk nonne som het Ng Mui. Ng Mui kom opprinnelig fra det sørlige Shaolintempelet og var mester i kampkunsten White Crane – en annen berømt kinesisk kampkunst. Da Shaolintempelet ble angrepet og brent ned klarte hun å rømme sammen med 4 andre stormestere, og søkte tilflukt i White Crane tempelet. Der utviklet hun en ny kampkunst som hun videreførte til en ung dame, Yim Wing Chun, slik at hun kunne forsvare seg mot en lokal gangster som ville tvinge henne til å gifte seg med ham. Ng Mui oppkalte denne stilarten etter Yim Wing Chun. Yim Wing Chun bodde hos sin Sifu (lærer) Ng Mui og studerte sammen med henne i ett år. Da hun flyttet tilbake til hjembyen møtte hun gangsteren igjen og utfordret ham til kamp. Dersom han vant ville hun gifte seg med ham. Yim Wing Chun beseiret gangsteren og kunne gifte seg med mannen hun var forlovet med i stedet.

Stormester Ip Man.

Stormester Ip Man.

Stormester Ip Man fra Foshan i Sør-Kina er en legendarisk Kung Fu-mester og ble berømt for sine ferdigheter og visdom innen Wing Chun kung fu, som han selv hadde polert og videreutviklet. Under krigen med Japan flyttet han til Hong Kong. Der begynte han å undervise for å tjene til livets opphold. Han hadde mange studenter, inkludert den berømte kampkunstneren og filmstjernen Bruce Lee. I de siste år har Stormester Ip Man og Wing Chun Kung Fu opplevd en voldsom oppmerksomhet etter at det har blitt laget en rekke filmer om ham.

Da Ip Man gikk bort i 1972 overlot han ansvaret til sin eldste sønn Ip Chun. Stormester Ip Chun er i dag 90 år, han er fortsatt sunn og frisk og er fortsatt best i Chi Sau (Chi Sau er en type partnertrening). Dette er et bevis på at hvis du trener på riktig måte holder du deg frisk og sprek, og du kan fortsatt mestre kampkunsten når du blir gammel.

IpSigongandSifu

Mester Michael Tse og Stormester Ip Man.

Stormester Michael Tse begynte å studere Wing Chun med sin onkel da han var 14 år gammel. Etter onkelens død møtte han sin Sifu Ip Chun som underviste i Hong Kong. Her fikk han finpusset og videreutviklet sine ferdigheter til et høyere nivå. Da Stormester Tse flyttet til England for å undervise, besøkte de hverandre jevnlig, og Stormester Ip Chun holdt flere kurs i England. Da Stormester Tse tok med seg 50 av sine studenter på tur til Hong Kong og Foshan i Kina i 2012 holdt Ip Chun et seminar for gjestene fra Vesten. På dette seminaret fikk studentene oppleve stormesterens visdom og vitalitet, og ikke minst det nære forholdet mellom deres Sifu og Sigong (lærer’s lærer).

Torsdager kl. 2000 – 2100

Hva vil du lære på kurs

Former
Siu Lim Tao er den første formen du vil lære. Her trenes indre styrke og energi, holdning, korrekte håndposisjoner og grunnleggende teknikker. Den andre formen er Tsum Kiu som trener godt fotarbeid – hvordan man skal forflytte seg korrekt. Den tredje formen er Biu Jee og trener oss i hvordan man kan forsvare seg under ulike distanser.

Applikasjoner
Trening på forsvar og angrepsteknikker.

Chi Sau
Praktisk trening med en partner, som utvikler sensitivitet, fotarbeid og timing. Denne treningen er annerledes enn sparring du ser i enkelte andre kampsporter. Man prøver ut forskjellige teknikker med Wing Chun brødre og søstre i et vennlig miljø. Trening på denne måten skaper ikke aggresjon og det hjelper deg til å slappe av slik at du får trent inn riktige og hensiktsmessige bevegelser, samt å forstå hvordan du bruker din energi.