Oppvarming – en god start

Oppvarming er det første vi gjør før trening, for å øke sirkulasjonen, løse opp i muskler og ledd og unngå skade. Det finnes fem nivåer av oppvarmingsøvelsene som gradvis blir mer utfordrende og krevende, men den viktigste er nivå 1. Uansett hvor lite tid man har for å trene, bør man ta seg tid til å gå gjennom oppvarmingsøvelsene på nivå 1. Nivå 1 har følgende oppvarmingsøvelser:

  1. Iron Ring Around the Waist
  2. Wind Blows the Willow
  3. Carp Fish Jumps into the Water
  4. Alligator Crosses the River
  5. Open Heaven – Connect the Earth
  6. Ride the Horse and Observe the Horizon
  7. Wild Cat Stretches its Back
  8. Open the Fan
  9. Wind Blows the Windmill
  10. Yin Yang Wheel
  11. Wise Old Man Nods the Head

Rekkefølgen på oppvarmingsøvelsene er ikke helt tilfeldig. Når vi blir eldre er midjen det første som blir stivt og deretter beina. Når midjen og nedre del av rygg blir stiv er det fort gjort at knær og ankler også får problemer. For å holde seg ung og frisk så er det viktig at midjen og beina er fleksible. De første tre øvelsene løser opp i midjen. Qi er lagret i Dantien, og når man åpner opp midjen kan Qi gå uhindret mellom øvre og nedre del av kroppen og man føler seg lettere. De neste tre øvelsene tar for seg beina. De øker sirkulasjonen, tøyer beina og leddene og man kan føle seg mer jordet. De resterende øvelsene tar for seg overkroppen, brystkassa, armene, skuldrene og nakken. Når man løser opp i overkroppen betyr det også at de indre organene som hjerte, lunger, milt, nyrer, og lever vil fungere bedre. Etter oppvarming er kroppen mykere og har bedre sirkulasjon, og er klar for Qigong. Oppvarmingen gir oss en raskere og bedre effekt av Qigong. Dersom man ikke gjør oppvarmingsøvelsene før treningen, tar det lengre tid å få energien til å flyte fritt og bli varm. Oppvarmingsøvelsene er enkle å utføre, men er en viktig begynnelse på mer avanserte Qigong, Tai Chi, Chun Yuen Kung Fu, Wing Chun Kung Fu og til og med Hard Qigong øvelser. De er begynnelsen på veien til god helse. Vi bør gjøre øvelsene hver morgen slik at man får en god start på dagen. Når man har en god start så har man også en god fortsettelse og til slutt en god slutt.

På linken nedenfor kan du se Tse Sifu demonstrere oppvarming nivå 1

Oppvarmingsøvelser Nivå 1

Tor Arne Øigård