Oppvarming – en god start del II

For å unngå skader og løse opp i muskler og ledd er det viktig med god oppvarming. Alltid når man skal gjøre noe er det viktig med gode forberedelser. For eksempel når man skal lage mat må vi kutte opp grønsaker, før vi skal på reise må vi planlegge reisen og før vi skal trene må vi varme opp. Vi har tidligere nevnt at det finnes fem nivåer av oppvarmingsøvelsene som gradvis blir mer utfordrende og krevende. Nivå 1 er enkel og effektiv og tar ikke lang tid. Nivå 2 er mer fysisk krevende enn nivå 1, men når vi har gjort både nivå 1 og 2 vil føle oss veldig varm, kroppen føles lettere og smidigere noen vil kanskje til og med trenge en liten pause men etterpå vil man føle seg klar for all form for fysisk aktivitet. Dersom man skal trene Qigong er det tilstrekkelig å bare gjøre nivå 1, men dersom man skal gjøre mer dynamiske øvelser som Chun Yuen Kung Fu, Taijiquan (Tai Chi) eller Hard Qigong er det viktig å gjøre nivå 2 også. Nivå 2 fokuserer på ulike sparkeøvelser og bevegelser i hoften siden hoften og beina er essensielle for å være fleksibel og ha generelt god helse.

Nivå 2 har følgende oppvarmingsøvelser:

  1. Wind and Fire Wheel
  2. Dry Weather Thunder
  3. Tornado
  4. Earth Dragon
  5. Firework Kick
  6. Iron Monkey Jumps into the Water
  7. Lily Leaf Kick
  8. Wooden Dummy Kick
  9. Swing Kick
  10. Blossom Kick
  11. Flying Swallow Kick
  12. Flying Swimming Dragon
  13. Child Worships Buddha
  14. Flying Wild Goose

Se video av oppvarmingsøvelsene nivå 2