Vi er godt i gang – Oppsummering av «Intro-uka»

Denne uka har Dayan Qigong Norge hatt introduksjonsklasser i Bodø og på Fauske. Neste uke er det Rognan sin tur. Vi har hatt godt oppmøte og mange har meldt sin interesse for å delta videre. I klassene har vi informert mye om innholdet i de forskjellige kampkunstene, da enkelte av de stilene vi underviser i er lite kjent i Norge. Vi har gått igjennom en del øvelser slik at alle deltakere fikk en smakebit av de forskjellige stilene. Innenfor all tradisjonell kinesisk kampkunst står helseaspektet meget sentralt, så uansett hva man velger å delta på, så får man en helsegevinst. Alle bevegelser kan tilpasses til den enkelte, slik at man får utfordringer på sitt nivå, personlig oppfølging med korrigering av bevegelsene der det er nødvendig. Et spørsmål jeg har fått ofte denne uka, er om man går glipp av noe dersom man ikke kan komme en uke. Da vi kun har Drop-in, så vil det kanskje komme nye folk med jevne mellomrom og noen kan av forskjellige årsaker ikke komme hver gang. Etter en stund vil alle være på forskjellig nivå. Det vi gjør er å dele inn i grupper alt etter hvor langt hver enkelt er kommet, slik at alle får lære nye ting.

Qigong-klassene

I Qigong-klassene denne uka har vi i hovedsak gått igjennom den første formen i pensum, Balancing Gong. Deltakerne har også fått demonstrert mer avanserte former som Wild Goose og Swimming Dragon. Dersom man i hovedsak vil gjøre en innsats for å forbedre sin helse, bør man velge Qigong. Qigong er skapt kun for helsa si skyld. Ordet ”Qi” betyr ”Energi”, mens ”gong” betyr arbeid. Så Qigong betyr ”Å arbeide med sin energi”.  Er man ofte trøtt og sliten, så har man lite energi. Qigong kan hjelpe oss å få sirkulasjonen og energiflyten i gang i kroppen, kvitte oss med negativ energi og samle positiv energi. Dette skjer gjennom bevegelser som følger visse prinsipper som avspenning, holdning, bevege fra midjen etc. Vårt Qigong-pensum gir oss de verktøyene vi trenger for å mykgjøre, men også bygge opp kroppen og den indre energien steg for steg, gjennom å lære grunnleggende bevegelser først, som forbereder kroppen på mer avanserte bevegelser. Det vil framover også bli fokus på hvordan man kombinerer bevegelsene med meditasjon. Balanse i kropp og sjel er stikkordet.

Wing Chun-klassene

Av de stilene vi underviser, er det Wing Chun som den mest anvendbare i praksis når det gjelder selvforsvar. I Wing Chun klassene denne uka har vi snakket mye om essensen i Wing Chun, som er at en liten person kan forsvare seg mot en som er større og sterkere, ved å bruke minst mulig energi og bruke motstanderens energi imot ham. Dette betyr at man ikke fokuserer på styrke, så hvis motstanderen bruker sin styrke mot deg, så bruker du ikke styrke tilbake. I stedet bruker du din sensitivitet, korrekte håndposisjoner, riktige vinkler i forhold til motstanderen og ikke minst fotarbeid. I stedet for å prøve å blokkere motstanderens slag, så omdirigerer du energien til motstanderen og får dermed overtaket. Dersom man bruker styrke og prøver å blokkere en fysisk sterkere motstanders slag, kan man risikere å skade seg og i verste fall knekke armen. I våre Wing Chun klasser vil du lære hvordan du kan forsvare deg gjennom å bevege deg energieffektivt, slik at du styrker din egen helse og unngår skader. På denne måten kan du fortsette å trene til du blir gammel, slik som vår Sigong Ip Chun som i dag er 91 år gammel.

Chen Taijiquan-klassene

Deltakerne fikk lære første del av 19 formen, de fikk demonstrert hvordan enkelte av bevegelsene kan brukes som selvforsvarsteknikk, og de ble introdusert for helt grunnleggende partnerøvelser som kalles Tui Shou (push hands). I likhet med Wing Chun, handler Chen Taijiquan også om å bruke mindre energi på å forsvare seg, samt å bruke motstanderens energi mot ham. Forskjellen på Chen Taijiquan og Wing Chun er at Chen bruker spiralbevegelser og sirkler, mens Wing Chun bruker rette linjer, altså korteste vei til målet.

Chun Yuen Quan – klassene

Her fikk deltakerne demonstrert hvordan man kan tilpasse bevegelsene til den enkeltes nivå. For de som allerede har en viss balanse og styrke, kan man gjøre bevegelsene vanskeligere ved å legge inn hopp og spark, samt gå dypere ned i bevegelsene. For de som trenger litt mer trening for å gjøre dette, begynner man med bevegelser i høy posisjon slik at man får gradvis bygget opp fleksibilitet, styrke og balanse. Chun Yuen Quan gir i tillegg bedre koordinasjon, spenst og utholdenhet. Blodsirkulasjonen i kroppen øker kraftig og det gjør oss god og varm. Det er med andre ord en ideell kampkunst for vårt kalde klima. Chun Yuen Quan er en kampkunst som trenes kun for helsa.

Vi håper at introduksjonstimene ga mersmak for deltakerne. Nye deltakere er også velkommen 🙂

Skrevet av Nina Iversen Øigård – 29 August 2014